Wagon cysterna
Pełna nazwa: Dwuosiowy wagon cysterna, budowy niemieckiej
Producent: nieznany (Niemcy)
Rok produkcji: ok. 1928
Oznaczenie typu (DRG): nie było stosowane
Oznaczenie serii (DRG): nie było stosowane
Oznaczenia serii PKP:
- 1945-51: R
- od 1951: Rh
- od ok. 1954: Xr
Długość ze zderzakami: 8 800 mm
Rozstaw osi: 4 000 mm
Długość zbiornika: ~ 6 100 mm
Średnica zbiornika: ~ 1 700 mm
Pojemność: 130 hl
Granica obciążenia: 16,0 t
Masa własna: 10 000 kg
Hamulec: ręczny i przewód główny; pierwotnie: Kunze-Knorr (Kk-G) i ręczny
Rodzaj łożysk: ślizgowe (Pa2)
Prędkość maksymalna: 80 km/h
Cysterna budowy niemieckiej, zbudowana na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych XX wieku, z nitowanym zbiornikiem, na podwoziu niemieckiej budowy ujednoliconej (tzw. „wymiennej”) o konstrukcji stalowej, nitowanej. Zarówno wielkość, jak i osprzęt zbiornika wskazują na fakt, że był to wagon przeznaczony do przewozu olejów.
Pierwotnie wagon wyposażony był w budkę hamulcową na pomoście, a także w hamulec powietrzny zespolony systemu Kunze-Knorr, które zostały zdemontowane w późniejszym okresie jego eksploatacji.
Wagon został zbudowany na zamówienie nieustalonej firmy niemieckiej i jako tzw. wagon „prywatny”, włączony został do taboru kolei niemieckich DRG, a po roku 1945 został przejęty przez PKP.
Prawdopodobnie w latach pięćdziesiątych, cysterna ta przeznaczona została do użytku wewnętrznego PKP i oznaczono ją wówczas numerem inwentarzowym PKP 0858 633. W latach siedemdziesiątych XX wieku wagon oznaczony został nowym numerem PKP 881 041 oraz serią Xr. W tym czasie wagon służył do przewozu oleju napędowego i pozostawał w dyspozycji Lokomotywowni Łuków, na terenie ówczesnej Centralnej DOKP. Po wycofaniu wagonu z eksploatacji, Lokomotywownia Łuków przekazała go w 1996 roku do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.