Lokomotywa spalinowa ST44-001

Producent: Łuhanśkyj Tiepłowozobudiwnyj Zawod

Numer fabryczny i rok produkcji: 053/1965

Układ osi: Co’Co’

Rodzaj przekładni: elektryczna

Prędkość maksymalna: 100 km/h

Średnica kół zestawów kołowych: 1050 mm

Zapas paliwa: 3900 l

Masa w stanie służbowym: 116 500 kg

Długość ze zderzakami: 17 550 mm

 

W latach 1965-88 zakupiono w ZSRS 1182 egzemplarze liniowych lokomotyw spalinowych z przekładnią elektryczną, przeznaczonych do obsługi ruchu towarowego. Lokomotywy tego typu (oryginalne oznaczenie M62) eksportowano do większości państw bloku wschodniego. Źródłem napędu był dwusuwowy 12-sto cylindrowy silnik spalinowy z zapłonem samoczynnym typu 14D40 o mocy 1470 kW, połączony z prądnicą główną GP312. Cechami dodatnimi była duża siła pociągowa, prostota budowy i niezawodność, do ujemnych należało duże zużycie paliwa i oleju silnikowego. Lokomotywa ST44-1500 posiadała bezwidłowe prowadzenie łożysk osiowych. Pomimo braku źródła ogrzewania, popularnie zwane „gagariny” w okresie letnim zatrudniano przy obsłudze sezonowych pociągów pasażerskich. Lokomotywa ST44-001 przez cały przebieg służby była związana z węzłem warszawskim. Rozpoczęła służbę w lokomotywowni Warszawa Odolany, zakończyła ją w Zakładzie Taboru Warszawa, skreślona z inwentarza 1.09.1998 r.