Lokomotywa spalinowa SM41-190

Producent: Ganz-MÁVAG, Budapeszt

Numer fabryczny i rok produkcji: 986/1966

Układ osi: Bo’Bo’

Rodzaj przekładni: elektryczna

Prędkość maksymalna: 80 km/h

Średnica kół zestawów kołowych: 1040 mm

Zapas paliwa: 1000 l

Masa w stanie służbowym: 62 000 kg

Długość ze zderzakami: 11 290 mm

 

Pozytywne wyniki eksploatacji na PKP dziesięciu lokomotyw spalinowych DVM-2, zakupionych w 1958 r. w węgierskiej firmie MÁVAG, które otrzymały znak serii Lwe58 (od 1960 r. SM40), przyczyniły się do decyzji zakupu kolejnych egzemplarzy. W latach 1961-68 firma Ganz-MÁVAG dostarczyła dla PKP 263 lokomotywy serii SM41 (prócz tego ponad 100 egzemplarzy dla przemysłu), które w stosunku do serii SM40 zbudowano z pewnymi zmianami konstrukcyjnymi. Posiadały 16-sto cylindrowy silnik spalinowy Ganz-Jendrassik typu XVI Jv 170/240 połączony z prądnicą główną prądu stałego (działającą również jako rozrusznik), z której zasilano 4 silniki trakcyjne, napędzające poprzez przekładnie zębate zestawy kołowe. W stosunku do wcześniej zbudowanych pojazdów wprowadzono między innymi: uproszczony układ sterowania pracą silnika spalinowego, odmienne rozwiązanie układu jego chłodzenia, sprzęgło kłowe umożliwiające przy rozruchu odłączenie wentylatora silnika spalinowego. Lokomotywy wyposażono w sterowanie wielokrotne, pozwalające (po połączeniu ze sobą gniazd elektrycznych) kierowanie z jednej kabiny np. dwoma sprzęgniętymi pojazdami. Zakończenie pracy ostatniej lokomotywy SM41 nastąpiło w 2000 r. w lokomotywowni Grudziądz.