Lokomotywa parowa TKi100-16

Producent: Borsig Lokomotiv-Werke GmbH, Berlin-Hennigsdorf

Numer fabryczny i rok produkcji: 14528/1934

Układ osi: 1’C1’

Prędkość maksymalna: 65 km/h

Nadciśnienie pary w kotle: 1,6 MPa (16 at)

Średnica kół zestawów kołowych: 800/1200/800 mm

Zapas wody/węgla: 5,3 m³/1 t

Masa w stanie służbowym: 57 700 kg

Długość ze zderzakami: 10 250 mm

 

Parowóz beztendrowy zbudowany dla potrzeb kolei lokalnej Sławno-Polanów (Schlawer Kreisbahn), oznaczony pierwotnie numerem „1”. Sylwetką był zbliżony do serii 64 budowanej dla niemieckich kolei państwowych (DRG). Po wcieleniu Schlawer Kreibahn do spółki Pommersche Landesbahnen otrzymał oznaczenie 61 H 3513, pod którym został 15.12.1945 r. przejęty przez PKP. Zaliczony do serii TKi100 z numerem inwentarzowym 16 (niezgodnie z układem osi 1’C1’, dla którego powinien być sklasyfikowany jako TKl100). Wraz z pozostałymi parowozami TKi100 znalazł się w dyspozycji DOKP Lublin. Wśród nich użytkowano maszynę identycznej konstrukcji TKi100-10 (ex Schlawer Kreisbahn „2”), którą około 1951 r. przemianowano na TKl100-10. Lokomotywa TKi100-16 zakończyła służbę w parowozowni Skarżysko Kamienna wykonując ostatni przebieg w listopadzie 1970 r. Skreślona z inwentarza PKP z dniem 27.02.1971, została wyremontowana przez załogę lokomotywowni Sędziszów i przekazana do zbiorów Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.