Lokomotywa parowa Pm2-34

Producent: Berliner Maschinenbau AG vormals L. Schwartzkopff (BMAG)

Numer fabryczny i rok produkcji: 10629/1936

Układ osi: 2’C1’

Prędkość maksymalna: 130 km/h

Nadciśnienie pary w kotle: 1,6 MPa (16 at)

Średnica kół zestawów kołowych: 1000/2000/1250 mm

Seria tendra: 34D44

Zapas wody/węgla: 34 m³, 10 t

Masa w stanie służbowym parowozu wraz z tendrem: 173 800 kg

Długość ze zderzakami: 23 905 mm

 

Eksponat jest przedstawicielem znormalizowanych parowozów pospiesznych kolei niemieckich DRG (Deutsche Reichsbahn Gesellschaft) serii 03, których produkcję w latach 1930-1937 (w liczbie 298 egzemplarzy) podjęły prócz BMAG także firmy: Borsig Lokomotiv-Werke GmbH (Berlin-Hennigsdorf), Friedrich Krupp AG Lokomotivfabrik (Essen)       i Henschel &Sohn (Kassel). Lokomotywy przeznaczono do pracy na liniach o nawierzchni dopuszczającej nacisk osi 18 t. W latach 1945-46 PKP przejęło 35 takich maszyn, które w przeciągu swej służby stacjonowały w parowozowniach: Poznań Osobowa, Bydgoszcz Główna, Iława, Toruń i Olsztyn. Parowozy Pm2 odegrały ważną rolę w obsłudze ruchu pospiesznego i zostały zapamiętane przez personel trakcyjny jako bardzo udana konstrukcja. Zakończenie eksploatacji serii nastąpiło w 1978 r. Lokomotywa Pm2-34 (oznaczenie DRG 03 273) po skreśleniu z inwentarza PKP 22.11.1978 r. z inicjatywy pracowników lokomotywowni Bydgoszcz Główna została starannie odrestaurowana i do 1995 r. była eksponowana na terenie bydgoskiej stacji.