Lokomotywa parowa Ol49-21
Producent: Fabryka Lokomotyw im. F. Dzierżyńskiego, Chrzanów (Fablok)
Numer fabryczny i rok produkcji: 2623/1952
Układ osi: 1’C1’
Prędkość maksymalna: 100 km/h
Nadciśnienie pary w kotle: 1,6 MPa (16 at)
Średnica kół zestawów kołowych: 850/1750/850 mm
Seria tendra: 25D49
Zapas wody/węgla: 25 m³, 12 t
Masa w stanie służbowym parowozu wraz z tendrem: 144 900 kg
Długość ze zderzakami: 20 675 mm
Lokomotywy tej serii zaprojektowano w Polsce z przeznaczeniem do obsługi pociągów pasażerskich, w celu wsparcia wysłużonych parowozów Ok1 i Ok22. Ogółem w latach 1951-54 zbudowano 116 egzemplarzy, z których 112 zakupiły PKP, a pozostałe 4 wyeksportowano do Koreańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej. Konstrukcja parowozów wykorzystywała najnowsze rozwiązania techniczne. Stojak kotła i przekroje kanałów przepływowych pary cylindrów silnika opracowano według wzorów amerykańskich, znanych z lokomotyw Tr201/203 i Ty246. W schyłkowym okresie trakcji parowej największymi skupiskami przedstawicieli serii Ol49 były lokomotywownie: Przeworsk, Sierpc, Ełk, Żagań, Jarocin i Wolsztyn. Kres eksploatacji nastąpił na początku lat 90-tych, aczkolwiek przez kolejne dwie dekady zachowano w stanie czynnym kilka parowozów tej serii w lokomotywowni Wolsztyn, którymi obsługiwano ruch miejscowy. Muzealny egzemplarz, Ol49-21, rozpoczął służbę w Kutnie, zakończył ją w Ełku – skreślony z inwentarza PKP 22.10.1993 r.