Lokomotywa parowa OKi1-28

Producent: A. Borsig, Berlin-Tegel

Numer fabryczny i rok produkcji: 5424/1904

Układ osi: 1’C

Prędkość maksymalna: 80 km/h

Nadciśnienie pary w kotle: 1,2 MPa (12 at)

Średnica kół zestawów kołowych: 1000/1500 mm

Zapas wody/węgla: 7,4 m³/ 2,5 t

Masa w stanie służbowym: 62 600 kg

Długość ze zderzakami: 11 190 mm

 

Konstrukcję opracowała firma Union Giesserei w Królewcu. Była to adaptacja T9³, polegająca na zastosowaniu zestawów kołowych o większej średnicy, powiększeniu pola powierzchni rusztu i ogrzewalnej kotła oraz średnicy cylindrów silnika. Seryjną produkcję nowego typu 3/4 P.T.L. dr.kr., późniejszego T11, w latach 1903-1910 podjęły firmy: Union Giesserei, Vulcan, A. Borsig i Hohenzollern. W okresie międzywojennym PKP użytkowały 52 parowozy oznaczone jako OKi1, a 4 przydzielono do Rady Portu Wolnego Miasta Gdańska. W latach 1945-46 PKP do serii OKi1 zakwalifikowały 52 parowozy. Ostatnie cztery parowozy serii OKi1 skreślono z inwentarza PKP w 1966 r.. Wśród nich znalazł się muzealny OKi1-28 (przedwojenne oznaczenie PKP OKi1-14, DRG 74 104 II), którego znany przebieg służby zaczyna się w styczniu 1948 r. w Malborku, a kończy skreśleniem z inwentarza PKP 19.12.1966 r. w Zajączkowie Tczewskim.