Wagon cysterna

Pełna nazwa: Dwuosiowy wagon cysterna, budowy niemieckiej

Producent: nieznany (Niemcy)

Rok produkcji: ok. 1928

Oznaczenie typu (DRG): nie było stosowane

Oznaczenie serii (DRG): nie było stosowane

Oznaczenia serii PKP:

- 1945-51: R

- od 1951: Rh

- od ok. 1954: Xr

 

Długość ze zderzakami: 8 800 mm

Rozstaw osi: 4 000 mm

Długość zbiornika: ~ 6 100 mm

Średnica zbiornika: ~ 1 700 mm

Pojemność: 130 hl

Granica obciążenia: 16,0 t

Masa własna: 10 000 kg

Hamulec: ręczny i przewód główny; pierwotnie: Kunze-Knorr (Kk-G) i ręczny

Rodzaj łożysk: ślizgowe (Pa2) 

Prędkość maksymalna: 80 km/h

 

Cysterna budowy niemieckiej, zbudowana na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych XX wieku, z nitowanym zbiornikiem, na podwoziu niemieckiej budowy ujednoliconej (tzw. „wymiennej”) o konstrukcji stalowej, nitowanej. Zarówno wielkość, jak  i osprzęt zbiornika wskazują na fakt, że był to wagon przeznaczony do przewozu olejów.

 

Pierwotnie wagon wyposażony był w budkę hamulcową na pomoście, a także w hamulec powietrzny zespolony systemu Kunze-Knorr, które zostały zdemontowane w późniejszym okresie jego eksploatacji.

 

Wagon został zbudowany na zamówienie nieustalonej firmy niemieckiej i jako tzw. wagon „prywatny”, włączony został do taboru kolei niemieckich DRG, a po roku 1945 został przejęty przez PKP.

 

Prawdopodobnie w latach pięćdziesiątych, cysterna ta przeznaczona została do użytku wewnętrznego PKP i oznaczono ją wówczas numerem inwentarzowym PKP 0858 633. W latach siedemdziesiątych XX wieku wagon oznaczony został nowym numerem PKP 881 041 oraz serią Xr. W tym czasie wagon służył do przewozu oleju napędowego i pozostawał w dyspozycji Lokomotywowni Łuków, na terenie ówczesnej Centralnej DOKP. Po wycofaniu wagonu z eksploatacji, Lokomotywownia Łuków przekazała go w 1996 roku do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.