Lokomotywa parowa Ty51-228

Producent: Zakłady Przemysłu Metalowego H. Cegielski, Poznań

Numer fabryczny i rok produkcji: 2627/1958

Układ osi: 1’E

Prędkość maksymalna: 80 km/h

Nadciśnienie pary w kotle: 1,6 MPa (16 at)

Średnica kół zestawów kołowych: 850/1450 mm

Seria tendra: 27D51

Zapas wody/węgla: 27 m³/ 20,5 t

Masa w stanie służbowym parowozu wraz z tendrem: 188 900 kg

Długość ze zderzakami: 23 025 mm

 

Budowę nowej serii oznaczonej jako Ty51 zlecono w całości Zakładom Przemysłu Metalowego im J. Stalina w Poznaniu (pod taką nazwą w latach 1950-56 występowały zakłady H. Cegielskiego). W latach 1953-58 wykonano 232 lokomotywy. Spośród 24 parowozów przemysłowych aż 21 przekazano do Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego w Katowicach. Lokomotywy Ty51 zbudowano z wykorzystaniem najnowszych rozwiązań technicznych, między innymi wszystkie wyposażono w mechaniczne podajniki węgla. Pierwsze dostawy objęły parowozownie obsługujące magistrale towarowe. Od początku dekady lat 80-tych głównie na obszarze Wschodniej DOKP znaczna ilość parowozów tej serii wycofana z ruchu utrzymywana była w zapasie długotrwałym. Zakończenie eksploatacji ostatnich egzemplarzy na PKP nastąpiło z początkiem lat 90-tych. Kilka lokomotyw użytkowanych przez przemysł węglowy trafiło na PKP. Wśród nich egzemplarz Ty51-228, który 29.08.1971 r. rozpoczął służbę w Kielcach, zakończył w Dęblinie (ostatni miesiąc pracy - maj 1987 r.). Skreślony z inwentarza 4.05.1989 r.