Lokomotywa parowa Ty2-572

Producent: F. Schichau GmbH, Maschinen- und Lokomotivfabrik, Elbing

Numer fabryczny i rok produkcji: 3993/1943

Układ osi: 1’E

Prędkość maksymalna: 80 km/h

Nadciśnienie pary w kotle: 1,6 MPa (16 at)

Średnica kół zestawów kołowych: 850/1400 mm

Seria tendra: 30D43

Zapas wody/węgla: 30 m³/10 t

Masa w stanie służbowym parowozu wraz z tendrem: 145 000 kg

Długość ze zderzakami: 22 975 mm

 

Wybuch wojny Trzeciej Rzeszy ze Związkiem Sowieckim zwiększył zadania transportowe niemieckich kolei. Warunkiem ich realizacji były szybkie dostawy dużej ilości parowozów i wagonów. Przyspieszenie bieżącej produkcji osiągnięto przez wprowadzenie uproszczeń w fabrykacji niektórych elementów oraz zaprojektowanie nowego typu lokomotywy przejściowej typu wojennego, która była ekstremalnie technologicznie uproszczoną i materiałowo oszczędną wersją znormalizowanego parowozu towarowego serii 50. Nowe maszyny otrzymały miano serii 52. Ich produkcję w latach 1942-45 podjęły wszystkie fabryki niemieckie i w krajach okupowanych. Ogółem zbudowano ponad 6000 egzemplarzy. Na PKP wystąpiły w oznaczeniu Ty2. Była to najliczniejsza seria polskich parowozów. Po odbudowie zniszczonych jednostek i zakupie 200 sztuk w ZSRS w latach 1962-63 najwyższy numer inwentarzowy osiągnął 1407. Lokomotywy Ty2, proste w obsłudze i utrzymaniu cieszyły się dobrą opinią. Parowóz Ty2-572 (oznaczenie DRG 52 5702) rozpoczął służbę w parowozowni Gdańsk Zaspa, zakończył ją w Bydgoszczy Głównej, skreślony z inwentarza 10.12.1995 r.