Lokomotywa parowa TKh1-13

Producent: Orenstein & Koppel AG, Berlin-Drewitz

Numer fabryczny i rok produkcji: 9336/1920

Układ osi: C

Prędkość maksymalna: 40 km/h

Nadciśnienie pary w kotle: 1,2 MPa (12 at)

Średnica kół zestawów kołowych: 1100 mm

Zapas wody/węgla: 5 m³/2 t

Masa w stanie służbowym: 42 000 kg

Długość ze zderzakami: 8550 mm

 

Wykonywany w kilku odmianach przez berlińską firmę parowóz o mocy 257 kW (350 KM) przeznaczono dla przemysłu i kolei lokalnych. Konstrukcyjnie zbliżony był do pruskiego tendrzaka T3, budowanego w latach 1882-1906 i występującego na PKP pod oznaczeniem serii TKh1, aczkolwiek oznaczenie serii i numeru inwentarzowego eksponatu jest tylko przypadkowo zbieżne z pruskim parowozem TKh1-13 eksploatowanym po wojnie przez PKP (dawnym Tkh1-18). Lokomotywa zachowana w ekspozycji została zbudowana dla kolei lokalnej Weidenau-Deuz, gdzie występowała pod numerem „5”. Co najmniej od stycznia 1955 r. obsługiwała bocznicę Zakładów Celulozowo Papierniczych we Włocławku, zakończyła pracę w 1975 r., wyrejestrowana z ewidencji Dozoru Technicznego 6.05.1975 r.