Lokomotywa parowa TKc100-1

Producent: Henschel & Sohn, Cassel/A. Borsig, Berlin-Tegel

Numer fabryczny i rok produkcji: 3838/1893 (1927)

Układ osi: 1’B

Prędkość maksymalna: 75 km/h

Nadciśnienie pary w kotle: 1,2 MPa (12 at)

Średnica kół zestawów kołowych: 1150/1580 mm

Zapas wody/węgla: 5 m³/2 t

Masa w stanie służbowym: 51 900 kg

Długość ze zderzakami: 10 130 mm

 

Parowóz tendrzak należący do Słupskich Kolei Powiatowych, powstał w 1927 r. w wyniku zamówionej przez właściciela  w zakładach A. Borsig przebudowy pruskiej lokomotywy beztendrowej typu T41. W ramach modernizacji otrzymał nowy kocioł na parę przegrzaną (nr 01648), nowe cylindry silnika (z suwakami tłokowymi), mechanizm parorozdzielczy (Walschaerta/Heusingera) i ruchodawczy oraz nową budkę maszynisty. Pierwotnie występował pod oznaczeniem „31H”. Po włączeniu StKB w strukturę Pommersche Landesbahnen, w 1940 r. otrzymał miano 11 H 2316. Przejęty przez PKP 15.12.1945 r. w DOKP Szczecin, został skierowany do naprawy głównej, po czym rozpoczął służbę jako TKb100-10. W bliżej nieokreślonym czasie seria parowozu uległa zmianie na TKc100. W 1953 r. skreślono go z inwentarza PKP i nieodpłatnie odstąpiono do pracy manewrowej na bocznicy należącej do Wojewódzkiego Związku Gminnych Spółdzielni „Samopomoc Chłopska” w Łodzi. Wycofany z ruchu w sierpniu 1979 r., przeszedł renowację w lokomotywowni Łódź Kaliska i w 1980 r. został przekazany do zbiorów Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.