Lokomotywa parowa Pu29-3

Producent: H. Cegielski Spółka Akcyjna, Poznań

Numer fabryczny i rok produkcji: 200/1931

Układ osi: 2’D1’

Prędkość maksymalna: 110 km/h

Nadciśnienie pary w kotle: 1,5 MPa (15 at)

Średnica kół zestawów kołowych: 860/1850/1200 mm

Seria tendra: 32D29

Zapas wody/węgla: 32 m³/ 9 t

Masa w stanie służbowym parowozu wraz z tendrem: 181 300 kg

Długość ze zderzakami: 24 620 mm

 

Na zlecenie Ministerstwa Komunikacji pod kierunkiem prof. Antoniego Xsiężopolskiego (członka Rady Technicznej MK), biuro konstrukcyjne zakładów H. Cegielskiego w Poznaniu w 1929 r. opracowało dokumentację parowozu przeznaczonego do prowadzenia na odcinku Chojnice – Tczew – Malbork niemieckich ciężkich pociągów pospiesznych – tranzytowych do Prus Wschodnich. Wyprodukowano tylko trzy prototypy, które otrzymały oznaczenie serii Pu29. Był to jednocześnie najdłuższy parowóz pospieszny PKP – 24 620 mm, przez co nie mieścił się na większości obrotnic i posiadał największe pole powierzchni rusztu obsługiwanego ręcznie. Z dalszej produkcji lokomotyw Pu29 zrezygnowano na rzecz bardziej uniwersalnego parowozu Pt31, zaprojektowanego i zbudowanego w chrzanowskim Fabloku. W okresie międzywojennym maszyny Pu29 stacjonowały w Chojnicach. Po wojnie na PKP pojawił się tylko jeden egzemplarz tej serii – rewindykowany w kwietniu 1949 r. dawny Pu29-3, który otrzymał numer inwentarzowy „1”. Po dwudziestu latach służby w DOKP Gdańsk został wycofany z ruchu w lokomotywowni Toruń i skreślony z inwentarza 20.03.1970 r.