Lokomotywa parowa Pt47-104

Producent: Zakłady Przemysłu Metalowego H. Cegielski, Poznań

Numer fabryczny i rok produkcji: 1302/1949

Układ osi: 1’D1’

Prędkość maksymalna: 110 km/h

Nadciśnienie pary w kotle: 1,5 MPa (15 at)

Średnica kół zestawów kołowych: 1000/1850/1200 mm

Seria tendra: 32D74 (34D48, 33D48)

Zapas wody/węgla: 32 m³/ 9 t

Masa w stanie służbowym parowozu wraz z tendrem: 172 700 kg

Długość ze zderzakami: 23 920 mm

 

Produkcja nowych parowozów pospiesznych serii Pt47 podjęta w 1948 r. w Pierwszej Fabryce Lokomotyw w Polsce w Chrzanowie oraz w poznańskich zakładach HCP była oparta o zmodyfikowaną dokumentację przedwojennego parowozu Pt31, zaprojektowanego przez Biuro Konstrukcyjne Fabloku pod kierunkiem inż. Kazimierza Zembrzuskiego. Wprowadzone zmiany konstrukcyjne wynikały z postępu technicznego i unifikacji z budowaną równolegle serią parowozów towarowych Ty45. W latach 1948-51 PKP otrzymały 180 nowych lokomotyw serii Pt47 (120 Fablok i 60 HCP), które dostarczono do parowozowni. Podobnie jak jej pierwowzór, seria Pt47 okazała się doskonała do wyznaczonych jej zadań. W ramach modernizacji większość lokomotyw wyposażono w mechaniczne podajniki węgla, eliminujące wysiłek fizyczny przy obsłudze paleniska. Parowozy pozostały w intensywnej eksploatacji do końca dekady lat 80-tych. Znajdujący się w ekspozycji Stacji Muzeum parowóz Pt47-104 skreślono z inwentarza PKP w lokomotywowni Rozwadów 4.05.1989 r.