Lokomotywa parowa Pm3-5

Producent: Borsig Lokomotiv-Werke GmbH, Berlin-Hennigsdorf

Numer fabryczny i rok produkcji: 14926/1940

Układ osi: 2’C1’

Prędkość maksymalna: 150 km/h (od 1941 r. ograniczona do 140 km/h)

Nadciśnienie pary w kotle: 1,6 MPa (16 at)

Średnica kół zestawów kołowych: 1000/2000/1250 mm

Seria tendra: 32D3

Zapas wody/węgla: 34 m³, 10 t

Masa w stanie służbowym parowozu wraz z tendrem: 179 100 kg

Długość ze zderzakami: 23 905 mm

 

Przedstawiciel znormalizowanych parowozów pospiesznych kolei niemieckich DRG (Deutsche Reichsbahn Gesellschaft) serii 03.10, zbudowanych w latach 1939 w liczbie 60 egzemplarzy. Seryjną produkcję poprzedziły próby i badania aerodynamiczne. Lokomotywy dla zmniejszenia oporu powietrza wyposażono w opływową otulinę, trzycylindrowy bliźniaczy silnik parowy, nowoczesny układ hamulcowy z zaworem rozrządczym Knorr Kssbr, umożliwiający automatyczne dostosowanie przebiegu procesu hamowania do prędkości jazdy oraz urządzenia systemu samoczynnego hamowania (Indusi). PKP po II wojnie przejęły 9 takich maszyn, oznaczając mianem serii Pm3. Użytkowano je w obsłudze pociągów pospiesznych w parowozowniach: Poznań Osobowa, Iława, Bydgoszcz Główna, Olsztyn i Toruń Główny. Prezentowany egzemplarz Pm3-5 (oznaczenie DRG 03 1015) skreślono z inwentarza PKP 19.02.1967 r.