Lokomotywa elektryczna EU20-24

Producent: VEB Lokomotivbau-Elektrotechnische Werke „Hans Beimler”, Hennigsdorf

Numer fabryczny i rok produkcji: 7817/1957

Układ osi: Co’Co’

Prędkość maksymalna: 110 km/h

Średnica kół zestawów kołowych: 1350 mm

Zasilanie: 3000 V DC

Masa w stanie służbowym: 120 000 kg

Długość ze zderzakami: 18 500 mm

 

W związku z elektryfikacją linii Warszawa - Gliwice, w pierwszej połowie lat 50-tych został zawarty obszerny kontrakt z przemysłem Niemieckiej Republiki Demokratycznej na dostawę taboru i wyposażenia podstacji trakcyjnych. Wśród zakupionych lokomotyw w latach 1955-57 dostarczono dla PKP 34 sześcioosiowe elektrowozy, które otrzymały oznaczenie serii E05. Pudło konstrukcji całkowicie spawanej otrzymało linie opływowe. Aparatura elektryczna i silniki trakcyjne (GBM530) odpowiadały wyposażeniu lokomotyw Bo’Bo’ (E04/EU04) dostarczonych w latach 1952-54. Zabezpieczeniem obwodu głównego był wyłącznik szybki o napędzie pneumatycznym. Rozrząd odbywał się za pomocą wału kułakowego. Lokomotywy wyposażono obwód elektrycznego ogrzewania pociągu oraz urządzenia czuwaka pasywnego. Moc ciągła pojazdu wynosiła 2520 kW. Elektrowozy E05 rozpoczęły służbę w lokomotywowni Warszawa Zachodnia na Ochocie, ponieważ uniwersalna charakterystyka trakcyjna umożliwiała wykorzystanie ich w obsłudze ruchu pasażerskiego. Po kilku latach zostały zgrupowane w lokomotywowni Piotrków Tryb., gdzie wraz z nowymi lokomotywami 3E/ET21 zostały wykorzystane w ruchu towarowym na odcinku Łazy - Warszawa. Eksploatacja serii zakończyła się w latach 1979-81.