Dwuosiowy wagon kryty budowy węgierskiej

Producent: nieznany (Węgry)

Rok produkcji: ok. 1920

Oznaczenie serii (MAV): G

Oznaczenia serii PKP:

- do 1939: Kd

- 1945-51: Kd

- od 1951: Kdn

 

Długość ze zderzakami: 8 740 mm

Rozstaw osi: 5 000 mm

Długość ładunkowa: 7 450 mm

Powierzchnia ładunkowa: 19,4 m2

Granica obciążenia: 16,0 t

Masa własna: 7 700 kg

Hamulec: przewód główny

Rodzaj łożysk: ślizgowe (Pa2) 

Prędkość maksymalna: 80 km/h

 

Prezentowany typ wagonu był przez kilkadziesiąt lat podstawowym typem towarowego wagonu krytego, budowanym dla kolei węgierskich (MAV). W latach 1915-1926, kilka węgierskich wytwórni taboru kolejowego takich jak: Ganz, Schlick-Nicholson, czy Györ, wyprodukowało kilkanaście tysięcy takich wagonów. Były one produkowane zarówno w wersji bez hamulca, jak i w wersji z hamulcem ręcznym, obsługiwanym z budki hamulcowej. Część wagonów, pochodzących z ostatnich lat produkcji, wyposażono również w samoczynny hamulec powietrzny zespolony systemu Knorr.  Wagony tego typu trafiły na PKP już bezpośrednio po I Wojnie Światowej, w ramach repartycji taboru austro-węgierskiego, zgodnie z postanowieniami Traktatu Wersalskiego. Niezależnie od tego, wagony tego typu zostały także zakupione przez PKP na Węgrzech w latach 1920-21, co wynikało z ogromnego niedoboru wagonów towarowych, pozostających wówczas w dyspozycji tworzących się Polskich Kolei Państwowych. Również po II Wojnie Światowej znalazły się na PKP wagony tego właśnie typu, pochodzące zarówno z przedwojennego inwentarza PKP, jak i wagony będące do roku 1945 własnością kolei węgierskich. Już w drugiej połowie lat pięćdziesiątych XX wieku, rozpoczęto na PKP proces ujednolicenia podstawowych podzespołów i części wagonów towarowych obcego pochodzenia, w tym również, pozostających nadal w eksploatacji, wagonów pochodzenia węgierskiego. Dotyczyło to przede wszystkim ujednolicenia elementów układu biegowego, zawieszenia, a także układu cięgłowo-zderznego, czego najlepszym przykładem jest właśnie prezentowany wagon. Podczas napraw głównych tych wagonów, wymieniano np. zestawy kołowe      i maźnice typu węgierskiego, na typowe dla PKP łożyska Pa2, wymieniano także zderzaki trzonowe na typowe zderzaki tulejowe PKP.

 

Niestety nie jest dokładnie znany rok budowy, ani producent tego konkretnego wagonu, jednak biorąc pod uwagę pewne elementy jego konstrukcji (np. widły maźnicze kute z żelaza płaskiego) można przypuszczać, że został on zbudowany ok. roku 1920 i jest bardzo prawdopodobne, że jest on jednym z wagonów zakupionych przez PKP w latach 1920-21. Ostatnie wagony tego typu wycofano z normalnej eksploatacji handlowej PKP do końca lat sześćdziesiątych XX wieku, przeznaczając je najczęściej na wagony techniczno-gospodarcze o różnym przeznaczeniu.

 

Po wycofaniu z eksploatacji handlowej na PKP, prezentowany wagon pozostawał przez wiele lat w dyspozycji MON, dzięki czemu nie dokonano w nim pewnych zmian konstrukcyjnych. Niezmienione pozostały np. charakterystyczne dla wagonów krytych budowy węgierskiej, otwory  ładunkowe i wentylacyjne.